Korupcija u zdravstvu

Najveći broj pacijenata nije ni svestan šta sve podrazumeva korupcija u zdravstvu

 

Ministarstvo zdravlja, domovi zdravlja, bolnice i druge zdravstvene ustanove, zdravstvena inspekcija i drugi nadležni su ustanove koje bi trebalo da reše problem.

Najveći broj pacijenata nije ni svestan šta sve podrazumeva korupcija u zdravstvu i koji su njeni razorni efekti. Pacijenti ne znaju svoja prava, pa ne znaju ni kada su oštećeni, a na kraju ni kome treba da se obrate u slučaju da su oštećeni. Ustaljeno je mišljenje da se kod lekara «ne ide praznih ruku».

PREDLOG REŠENJA

Čekaonice domova zdravlja opremiti štampanim informativnim materijalom koji pacijentima približava problem korupcije u zdravstvu. Jednostavnim jezikom upoznati pacijenta sa svim oblicima korupcije, uputiti ga kako da reaguje ako mu lekar, na primer, zatraži mito, ako ga uputi na privatnu kliniku, ako mu propisuje neko sredstvo na nedozvoljen način i td.

Upozoriti pacijenta da je i davanje korupcije krivično delo. Na šalterima i vratima ordinacija postaviti jasne i slikovite oznake koje sugerišu na ne davanje mita lekaru (precrtan poklon). Iskoreniti ustaljeno mišljenje «da se kod lekara ne ide praznih ruku». Navesti kolike su plate lekara (uglavnom veće nego pacijenata). Obezbediti mesto u čekaonici (zaključan kontejner) jasno obeleženo za odlaganje donetih poklona medicinskom radniku koji će kasnije biti odneti onima kojima je pomoć potrebna (humanitarne ustanove) o čemu brine neko van zdravstvene ustanove (iz te humanitarne ustanove).

Pojednostaviti proceduru prigovora oštećenih pacijenata. Dozvoliti anonimne prijave koje će se ozbiljno tretirati jer se veliki broj pacijenata plaši da će upućivanjem prigovora zaštitniku prava pacijenata ili direktoru ustanove da se zameri zdravstvenom radniku («svi su oni povezani, piju kafu zajedno na pauzi»). Otvoriti web sajt za anonimno slanje prigovora sa jednostavnim interfejsom i informativnim sadržajem. Na istom sajtu javno obelodaniti sve slučaje gde je bilo intervencije, pratiti ceo proces procesuiranja i sankcije.

Transparentnost bi ohrabrila i druge da se priključe i zajedno iskorene korupciju u zdravstvu. Građani bi osetili da je vredno uzeti učešće u borbi protiv korupcije, da se njihov glas čuje i da i oni mogu nešto da promene na bolje, ako se aktiviraju.



Ostavite komentar


Molimo vas unesite tražene informacije u sva navedena polja kako biste uspešno poslali komentar. Vaša email adresa neće biti objavljena ukoliko vaš komentar bude odobren od strane administartora. Komentari koji su uvredljivi ili u kojima je prisutan jezik mržnje neće biti odobreni.
Prevucite dugme na desno da biste omogućili slanje!
Otključaj


Komentari čitalaca


Maja

DIrektno na ustanovi,na vratima ili slicno, vidno istaknuti kome se pacijent moze zaliti na uslugu, korupciju, ili slicno! Letos sam bila zrtva,doduse nije bila velika iznuda novca,ali sam na kraju dobila uslugu koja mi je bila potrebna. Kao buducem zdravstvenom radniku ispod svake casti mi je bilo ikakvo pominjanje novca!!! Zelela sam da se zalim, nisam imala kome. Dakle,JASNO istaknuti ko je zaduzen da prima zalbe i osnovati komisiju koja ce te zalbe zaista citati i razmatrati!


Milan

Ovoje jedan od najvažnijih problema. Pored predloženih rešenja treba oduzeti lekarima liste čekanja, koje možda zvanično i nemaju ali nezvanično njima upravljaju. Treba omogućiti da, pacijenti, posle lekarske usluge ocene rad lekara, koju oni ne treba da vide.


dusan

SAJT!!! to obavezno napraviti