Problem staklene ambalaže u Srbiji

Rešenje reciklaže

 

Ustanova koja treba da donese predloženu politiku ili na koju se odnosi problem?

Problem staklene ambalaže u Srbiji. Svi proizvođači u Srbiji (osim dela proizvoda pivara) sva alkoholna i bezalkoholna pića pakuju u staklenu ambalažu koja je nepovratna. Ranije, sva staklena ambalaža je bila povratna, tako da je problem nastao unazad deset godina. Milioni flaša se nalaze na ulicama, jarkovima, njiva i smetlištu. Staklo je u prirodi neuništivo, a celokupno društvo gubi milione. Staklo se može veoma lako reciklirati.

Rešenje: sva staklena ambaža se istim vozilom, kojim se dostavljaju pune flaše, vraća proizvođaču ili fabrikama za reciklažu stakla. Troškovi ne nastaju, jer vozilo se vraća prazno u povratnoj turi. Uštede su enormne, a kvalitet života tek najbolji. Proizvođači, koji to ne žele da organizuju, treba da plaćaju naknadu za reciklažu. Slično treba uvesti za svu kratkoročno nerazgradljivu ambalažu (plastične flaše i čaše).

Ko da sprovede: država da po hitnom postupku donese obvezujući propis i detaljna uputstva za postupanje sa ambalažom. Da se za neposlušne javno objavljuju podaci i snimci bačene ambalaže. Građani da predaju ambalažu malotrgovcima gde su kupili pune proizvode. Proizvođači i veletrgovci da spreme za to odlagališta, ako nemaju propisane gajbe za povrat ambalaže. Sva staklena, limena, plastična ambalaža treba da je obavezno povratna.

 

Opis predloga javne politike? Cilj predložene politike? Odnos koristi i troškova predložene politike?

Građani, mesne zajednice i država ulažu enormna sredstva kroz akciju „Očistimo Srbiju“. Političari i njihove stranke troše pare na reklamne kampanje, a rešenje je pred nosom. Cilj predloga je politika, reciklirajmo sve što se može reciklirati sa minimumom troškova. Sva ambalaža: vino, pivo, alkohol, sokovi i sl. u staklenoj ambalaži kao i njihovi čepovi mogu se reciklirati i treba da budu povratna ambalaža. Toškovi: nema troškova transporta jer proizvođač ili veletrgovac svojim vozilom dovozi pune proizvode u odnosnim flašama do malotrgovca (čitaj: potrošača), a vraća se praznim kamionom. Iskoristimo prazan hod i vratimo praznu ambalažu veletrgovcu, odnosno proizvođaču na reciklažu.

Proizvođač kupuje svaki put novu ambalažu, a reciklirana staklena ambalaža bi bila puno i puno jeftinija.

Svi bi imali koristi, proizvodi bi mogli pojeftiniti, a Srbija bi bila odista lepa i čista, da kao staklo blista.

Slično je i kod sve plastične ambalaže za mleko, kiselomlečne napitke i sad kao najgluplje (pivo), sokovi, vina (u plastici o gluposti) itd. Isto vozilo dovozi i vraća se prazno. Ovde je čak lakše. Građani su već naučili da praznu plastiku operu, pritisnu i smotaju na malu veličinu, i, samo treba da je vrate malotrguvcu na dalji postupak, slično ko i staklo.

STIMULISANJE POTROŠAČA: da bi akcija uspela potrebno je uvesti takozvani dinar nagrade za povrat ambalaže, a taj dinar da ide  mesnoj zajednici u sedištu malotrgovca, za namene zaštite i unapređenja čovekove okoline. Tako će svi imati koristi, a niko štete. Samo treba političke volje...



Ostavite komentar


Molimo vas unesite tražene informacije u sva navedena polja kako biste uspešno poslali komentar. Vaša email adresa neće biti objavljena ukoliko vaš komentar bude odobren od strane administartora. Komentari koji su uvredljivi ili u kojima je prisutan jezik mržnje neće biti odobreni.
Prevucite dugme na desno da biste omogućili slanje!
Otključaj


Komentari čitalaca